Forum pubblico/privato: Pubblico
Permessi di scrittura: Utenti registrati
Giorno: 09/10/2020, 10:27:55
Una notizia triste
Ethereal 12.75 è appena uscito...

Ma sembra sarà l'ultimo frown.giffrown.gif

Un altro che se ne va

Copio e incollo quello che ho trovato su un forum

Hello all. Today I am releasing the final version of Ethereal, version 12.75, and ending development. I'm also releasing a fork of Ethereal, Etherlito, which allows for using an NNUE network. The updated Ethereal has a massive elo gain of +43, compared to the previous gain of +17 from 12.25 to 12.50. This is largely due to my own innovative Pawn+King Neural Network, and Rook+Pawn+King Endgame Neural Network. Neither Network is "Updated Incrementally", and has absolutely no connection to Stockfish, Leela, or AlphaZero.

I've forked Ethereal to Etherlito, which will not be seeing any support or further commits. This allows you to place a weight file in the /src/ directory named "weights.nn", and compile. To make people happy, I've pasted a Stockfish net into the repo. One can compile out of the box, probably. You maybe have to play with the Makefile if you don't have a modern CPU.

Using various Networks, I am able to beat Stockfish 11 in a 500 game match by over +50 elo. Chess is dead. I'm not providing binaries for this, as Etherlito is the only code I've written in the last 6 years that I am ashamed of. I want everyone to know just how easy this was. 2 hours, 25 minutes. That is the time it took me to start by opening a tab to look at CFish, and to end by pushing a working version. Congrats to Stockfish for the incredible achievement. My middle finger to everyone else using it.

Binaries for Windows & Android (ARMv7, ARMv8) can be found here. As always, it is highly preferable for you to compile your own binary on your machine. A simple "make", or "make pext" (for those with Intel machines supporting the BMI2 instruction set), should produce a binary as fast and likely faster than the ones I provide. Of course, test it to be sure.
I'm likely to continue maintaining the OpenBench server's for the near future. However, I'm leaving the Computer Chess Development world, (although I'll be next door doing some work around Chess.com). Hopefully someone will take over if they are interested, or if Noobpwnftw cares to he can always host it.

Thanks to all of the old guard on these forums. I learned almost everything I know about chess, computer chess, and even programming in the pursuit of Ethereal. I got damn near the top. If you toss Houdini and Fire, I held the #3 spot in the world for a year. A testament to my obsession, and to the support of this community.

I'm not sure what to say as a closer. I can't find words to thank the many members of CCC for their contributions over the decades. I've been apart of the community for 6 years, but I don't see a future in this hobby. By this time next year, I expect to see Stockfish, Leela, and a bunch of forks or clones or near copy-paste jobs of them. Good luck. A republic, if you can keep it.

Per la precisione il post è questo
Ho copiato e incollato perché a volte il sito non si apre e io risolvo entrando con una vpn, è una opzione standard di Opera browser, gli altri non lo so
Giorno: 26/10/2020, 04:49:00
Link sponsorizzati
Giorno: 09/10/2020, 10:47:21
Cmq continuando a leggere i commenti, pare che pure i programmatori di Stockfish nnue hanno preso e incollato il codice (nnue è in realtà stato creato per valutare nel gioco dello Shogi) senza nemmeno rendersi conto che la valutazione è condizionata anche da una regola degli Shogi che non esiste negli scacchi, il rimettere in gioco pezzi già catturati senza promozione dho.gifdho.gif
Forse spiega qualche stranezza di Stockfish nnue...

Ethereal è morto, Xiphos è morto e pure altri non stanno tanto bene...
Che abbia ragione il programmatore di Ethereal a dire che gli scacchi sono morti ?
A parte Stockfish e Lc0 chi rimane ?
Ok ce ne sono diversi altri, ma a contendersi la corona realisticamente ci sono solo questi due
Giorno: 09/10/2020, 10:53:44
Può darsi che il settore evolverà non tanto nello sviluppo di nuovi motori, quanto di nuovi tipi di reti neurali...
vedremo...
Giorno: 09/10/2020, 13:03:28
Etherlito
Caro Masticone.
anche io sono dispiaciuto della cessazione di Ethereal che mi sembrava uno dei progetti più promettenti.
Ti risulta che qualcuno abbia compilato e reso accessibile "Etherlito" (che razza di nome)?
Sarei curioso di provarlo ...
Giorno: 09/10/2020, 13:16:09
Ciao,
nel forum una persona diceva di averlo compilato, ma non dava link...
Giorno: 09/10/2020, 19:01:08
E' un peccato perchè Ethereal aveva ormai raggiunto Komodo e Houdini.

Certo non deve essere facile dedicare anni su un progetto, e poi trovarsi una decina di motori che semplicemente aggiungendo una rete neurale balzano avanti di 100 punti annullando tutto quello che hai fatto e costringendoti a fare lo stesso per non restare indietro. Deve essere veramente frustrante.

Ma io non sono convinto che gli scacchi siano morti o vicino alla morte, è semplicemente un periodo di cambiamento come ce ne sono stati in passato.
Giorno: 09/10/2020, 20:11:09
"Congrats to Stockfish for the incredible achievement. My middle finger to everyone else using it."

Trad.: "Congratulazioni a Stockfish per l'incredibile risultato. Il mio dito medio a tutti gli altri che lo usano."
Sono una carota in cerca di sè stessa...
Giorno: 09/10/2020, 20:25:23
Etherlito
Ho visto il link, peccato sia compilato ... per Linux